سپر | راهنمای جامع خرید سپر خودرو

سپر | راهنمای جامع خرید سپر خودرو

سپر خودرو چیست ؟

سپر خودرو (به انگلیسی: Bumper) یا همان گارد محافظتی بخشی از بدنه یک خودرو است که از جنس پلاستیک، فلز یا فایبرگلاس بوده و در قسمت جلو و عقب خودرو نصب می شود. درون این سپر ها شبکه هایی در هم تنیده شده وجود دارد که به آن دیاق می گویند، کل این مجموعه سپر خودرو را تشکیل می دهد. وظیفه اصلی این قطعه خنثی کردن ضربات وارد شده به بدنه خودرو و محافظت از جان سرنشین و خودرو است. البته در تصادف‌هایی که در سرعت بالا رخ می‌دهد این بخش قادر به مهار خسارت‌ها نیست. اما به میزان زیادی این خسارت‌ها را کاهش می‌دهد. در بسیاری از کشورها از لحاظ قانونی وجود این قطعه در وسایل نقلیه اجباری می‌باشد.

انواع سپر خودرو

  • سپر جلو خودرو

در قسمت جلویی هر خودرویی یعنی روی شاسی ها قطعه ای نصب می شود. که به آن سپرجلو خودرو گفته می شود وظیفه این قطعه دریافت و خنثی کردن ضربات وارده از قسمت جلو به خودرو شما می باشد.

  • سپر عقب خودرو

در قسمت عقب خودروها یعنی انتهای شاسی ها یک قطعه متصل می شود که به آن سپرعقب خودرو گفته می شود. وظیفه آن دریافت و خنثی کردن ضرباتی می باشد که از قسمت عقب به خودرو شما وارد می شود.

سپر - سپر پراید نمایندگی مهرخواه

اهمیت و کارکرد سپر ماشین

یکی از مهم‌ترین قسمت های بدنه در هر خودرویی سپر آن می باشد. در واقع موقع تصادف اولین قسمتی که آسیب می بیند این قطعه است. سپر همانند یک گارد از بدنه خودرو شما در مقابل ضربه جلوگیری می کند و مانع از آسیب دیدن بدنه خودرو می شود. اگر دقت کرده باشید در بیشتر تصادفات جلو به عقب و عقب به جلو در خودروها در مواقعی که سرعت کم است هیچ یک از خودرو ها آسیب نمی بینند، یعنی این قطعه ضربه های وارده را در خود خنثی کرده و مانع رسیدن آسیب به بدنه خودرو می شود.

اگر می خواهید هنگام تصادف اتفاقی برای شما نیافتد حتما از سلامت سپر خودرو خود اطمینان حاصل کنید. این قطعه در صورتی مانع آسیب رسیدن به بدنه خودرو می شود که از سلامت‌کامل برخوردار باشد. معمولا در پشت سپر خودروها یک ضربه گیر وجود دارد که به آن دیاق گفته می شود. زمانی که به این قطعه ضربه می خورد تمام انرژی وارد شده به سپر را دیاق خنثی می کند. در بیشتر مواقع بعد از ضربه خوردن برای ظاهر این قطعه اتفاقی نمی افتد اما از داخل، دیاق آسیب جدی می بیند؛ به گونه ای که برای تصادفات بعدی نمی تواند جلوی ضربه را بگیرد.

اگر شما هم قصد خرید سپر خودرو دارید اما با توجه به فراوانی مدل ها و قیمت ها با خرید این وسیله به‌مشکل بر خورده‌اید اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع سپر خودرو و نکات مهمی که موقع خرید باید به آن توجه داشته باشید آشنا می کنیم.

تاریخچه سپر خودرو

سپر ماشین در سال 1901 «فردریک سیمز» مهندس مکانیک و طراح خودرو طراحی شد. او برای محافظت از قسمت جلویی اتومبیلش تکه ی آهنی را به آن چسباند. او تصمیم گرفته بود که حیاط خانه همسایه اش را خراب کند؛ بنابراین به سمت حیاط خانه همسایه حرکت کرد و تا جایی که راه داشت پایش را روی پدال گاز فشرد. سیمز بعد از تمام شدن کارش متوجه شد که جلو خودرو بسیار کمتر از چیزی که تصور می‌کرده خراب شده است بنابراین ایده قرارگیری صفحه‌ای در جلو خودرو برای حفاظت از آن را در کارگاه طراحی‌اش عملی کرد که آن وسیله اولین سپر ساخته شده از جنس فلز و سرب بود.

این محصول برای اولین بار در سال 1897 توسط یک شرکت خودرو ساز کشور چکسلواکی ساخته شد. طراحی این قطعه به اندازه کافی کاربردی نبود و دائما از روی خودرو می افتاد. سپر ساخته شده در واقع بیشتر جنبه زیبایی داشت. اما در سال 1901 این مخترع بریتانیایی (فردریک سیمز) بود که توانست محصولی را تولید کند که قادر بود تا حدی تاثیرات ناشی از تصادف را کاهش دهد. بعد از این اختراع بود که چندیدن شرکت خودر ساز تصمیم به نصب سپر در خودرو های خود کرده اند. اما استفاده از این قطعه به صورت انبوه در خودرو مدل A فورد در سال 1927 بر می گردد.

سپرهای امروزی و اجزای آن

تولید این محصول در دنیای امروز تنها به مسئله آیرودینامیک، زیبایی ظاهری خودرو و وزن سپرها ختم نمی شود. همان‌ طور که آینه ی خودروها مجازی، سقف خودروها کنترلی و ترمز خودروها ABS شده، این قطعات هم تحولاتی داشته اند.

سپر خودرو از سه قسمت اصلی پیشانی (پوسته)، تیر عرضی (دیاق) و جاذب (ضربه گیر) تشکیل می شود. در خودروهای مدرن با افزودن تجهیزات جانبی ظاهر سپرها تغییر می کند؛ اما به طور کلی سپر خودرو از سه قسمت اصلی که در بالا به آن اشاره شد تشکیل می شود.

سپرهای امروزی علاوه بر شکل ظاهری، وزن و… به سیستم‌های هوشمند مجهز شده‌اند. این قطعات از ترکیب چند آلیاژ فلز، پلاستیک و فیبر کربن تولید می شوند تا عملکرد بهتری از خود نشان دهند و وزن کمتری داشته باشند. به کارگیری این سپرها مثل گذشته وزن خود را چندان زیاد نمی کند، در برابر آب و زنگ زدگی و آفتاب و … مقاوم است، خاصیت آیرودینامیکی دارد، محکم و در عین حال منعطف و ضربه گیر است. در ادامه به معرفی اجزای سپر میپردازیم..

سپر - سپر تیبا نمایندگی مهرخواه

«گرید کوپلیمر» ابر ضربه پذیری است که حاصل به کارگیری بروزترین فنّاوری ها بوده و برای در تولید سپر خودرو استفاده می شود.

  • پوسته یا پیشانی سپر

به طور کلی به ظاهر سپر ماشین پیشانی می‌گویند. این قسمت بیشتر نقش ظاهری و پوششی دارد و نقش مهمی در جذب ضربه‌ها ایفا نمی‌کند.

جنس برخی از پوسته‌ها به شکلی است که قابلیت خنثی کردن خط و خش را دارند. امروزه پوسته این قطعات بیشتر از جنس فلز ساخته می‌شود. همچنین سنسور‌هایی که روی آنها نصب است این اجازه را نمی‌دهد که خودرو با مانع برخورد کند. این سنسورها از ایجاد خط و خش روی آن تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند.

  • ضربه گیر یا جاذب سپر

همانطور که از اسم آن مشخص است، این قسمت ضربه‌های وارد شده به قطعه را جذب می‌کند. ضربه گیر باید به گونه‌ای عمل کند که هیچ ضربه‌ای به کابین خودرو وارد نشود. البته این قسمت تا حدودی قادر به جذب ضربه است و در صورت وارد شدن ضربه شدید نمی‌تواند کل ضربه را خنثی کند به همین دلیل قسمت دیگری در سپر ماشین تعبیه شده است که به آن تیر عرضی می‌گویند تا بتواند ضربات شدید را جذب کند.

  • تیر عرضی

روی این قسمت که بسیار محکم و قوی است، چندین ضربه گیر نصب شده تا بتواند ضربه را به راحتی جذب کند. این تیر بسیار قوی و محکم است و می‌تواند ضربات سنگین را دفع کند تا به کابین و ستون خودرو ضربه کمتری وارد شود.

  • سپر حافظه دار

بحث تولید سپرهای «حافظه دار» نیز طی چند سال اخیر بسیار رونق گرفته است. سپر‌های حافظه دار به گونه ای هستند که پس از ضربه، شکستن، تورفتگی و یا تغیر شکل ظاهری با گرما ترمیم شده و به حالت اولیه خود برمیگردند. در این صنعت از فناوری نانو استفاده شده و این نوع سپرها از مواد نانو ساخته شده‌اند و در اثر گرما، قابلیت ترمیم پذیری دارند.

  • سنسورهای روی سپر خودرو

خودرو‌های امروزی به سنسورهای مختلفی مجهز شده‌اند؛ امروزه روی پایه سپرها، حسگرهای ضربه گیر نصب می شود تا هر چه زودتر ضربه های احتمالی تشخیص داده شده و از شدتشان کاسته شود. این سنسور‌ها نزدیکی به موانع را به رانندگان هشدار می‌دهند. همچنین بیشتر خودرو‌های امروزی روی سپر عقب دوربین دارند تا رانندگان با استفاده از دوربین عقب کنترل بیشتری روی رانندگی داشته باشند و بتوانند به راحتی عقب خودرو را ببینند و موانع را در هنگام پارک خودرو یا دنده عقب گرفتن تشخیص دهند. کیسه هوای خارجی یکی دیگر از تجهیزات جدید سپرهاست و تعبیه می شوند تا حین تصادف فاصله لازم را میان بدنه خودرو و فرد یا جسم مقابل ایجاد کنند.

سپر-سپر پژو پارس نمایندگی مهرخواه

رانندگی سپر به سپر یکی از خطرناکترین نمایشات خیابانی!

به یاد داشته باشید که همیشه در رانندگی باید فاصله خود را با ماشین جلویی به اندازه طول یک خودرو معمولی حفظ کنید. به نظر می‌رسد که کمتر کسی این قانون را رعایت می‌کند مخصوصا در ترافیک حفظ این فاصله برای بسیاری از رانندگان معنا ندارد و خودرو‌ها به صورت قطاری و با فاصله کم با یک دیگر حرکت می کنند. به خاطر داشته باشید که رانندگی بدون رعایت فاصله امن بسیار خطرناک است و می‌تواند سبب تصادفات شدیدی شود. همچنین باید به این نکته توجه کنید که در هر صورتی اگر از پشت به خودرویی برخورد کردید شما مقصر آن هستید پس بهتر است که فاصله قانونی را با خودرو جلویی رعایت کنید. از سویی دیگر هرگز بدون گواهینامه رانندگی نکنید چراکه در هر صورت شما مقصر تصادف هستید و برای شما جریمه در نظر خواهد گرفته شد.

هزینه صافکاری، رنگ یا تعویض سپر خودرو چقدر است؟

برای این سوال پاسخ مشخصی وجود ندارد چراکه همه چیز به مدل خودرو و ضربه وارد شده به آن بستگی دارد. هرچه ضربه وارد شده به سپرها شدیدتر باشد هزینه صافکاری آن بیشتر خواهد بود. اگر ضربه به قدری شدید باشد که قطعه با صافکاری به حالت قبل برنگردد ناگزیر باید آن را تعویض کنید.

آیا تعویض یا رنگ شدن سپر باعث افت قیمت خودرو می شود؟

در واقع می توان گفت تعویض و رنگ کردن چند قطعه نقشی در افت قیمت خودرو ندارد، از جمله این قطعات می توان به سپر ماشین، رکاب، چراغ های جلو و عقب و جلو پنجره اشاره کرد. خوشبختانه تعویض و رنگ آمیزی این قطعات موجب کاهش قیمت وسیله نقلیه شما نمی شود. اگر فقط یکی از این قطعات را تعویض کرده‌اید نگران نباشید، خودرو شما هنوز هم بدون رنگ محسوب می شود.

مقایسه سپر های مدرن و قدیمی

طراحی آیرو‌دینامیک داشته باشد، منظور از طراحی آیرو‌دینامیکی مدلی است که هوا به خوبی از قسمت های مختلف آن عبور می کند و باعث افت شتاب خودرو نمی شود.
سپرهای مدرن بر خلاف سپرهای قدیمی از فلز ساخته می شدند همین امر باعث می شد که وزن زیادی داشته باشند. سپرهای مدرن برخلاف سپرهای قدیمی از موادی مانند؛ کربنات، بوتادین، استایرن و پلی پروپیلن ساخته می شوند که وزن خیلی سبکی دارند.
سپرهای مدرن با نرم‌افزارهای کامپیوتری شبیه سازی و تولید می شوند که علاوه بر موارد فوق به خودرو شما زیبایی خاصی می بخشد. در اصطلاح عامیانه به آن‌ها سپر اسپورت هم گفته می شود.
سپرهای مدرن برخلاف نمونه های کلاسیک قابلیت انعطاف پذیری و جذب ضربه بالایی دارند. سپرهای فلزی در برابر ضربه خم یا مچاله می شدند، اما سپرهای مدرن انعطاف پذیری بالایی دارند.
استفاده از مواد غیر فلزی در ساخت سپرهای مدرن باعث شده تا امنیت عابران پیاده‌ای که ممکن است با آن برخورد داشته باشند بیشتر شود.

سپر - سپر پژو 206 نمایندگی مهرخواه

هنگام خرید سپر خودرو به این نکات توجه کنید

  1. قیمت سپر ماشین : قیمت همیشه در انتخاب شما تاثیر بسزایی دارد در واقع می توان گفت مهم‌ترین فاکتور هنگام خرید قطعات پلیمری قیمت آن است. قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید سپر را مشخص کنید با این کار خیلی از مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند خود به خود حذف می شوند و انتخاب برای شما راحت می شود.
  2. جنس سپر ماشین : سپر خودروها معمولا از جنس های مختلفی ساخته می شوند که با توجه به قیمت کیفیت سپر کم و زیاد می شود. برخی سپرها از پلاستیک خشک و شکننده ساخته می شوند، پیشنهاد می کنم دور این جنس را خط بکشید زیرا با اولین تصادف شکسته می شوند و مجبور می شوید دوباره آن را تعویض کنید اما سپرهایی که جنس آن ها نرم تر است یا شکسته نمی شوند و یا بعدا قابل تعمیر هستند.
  3. رنگ آمیزی سپر : بسیاری از سپرها با توجه به شماره رنگ خودروها توسط سازنده رنگ آمیزی می شوند، اگر سپر با رنگ خودرو شما وجود داشته باشد بهتر است سپر رنگ آمیزی شده بخرید زیرا این مدل‌ها نیاز به اتلاف زمان و هزینه اضافی برای رنگ آمیزی ندارند.
  4. کیفیت پایه ها : بهتر است اگر پایه های سپر شما موقع تصادف شکسته نشده‌اند از همان پایه فابریک استفاده کنید. حقیقت این است پایه‌های موجود در بازار کیفیت لازم را ندارند، و شما با استفاده از پایه قبلی میزان کمتری هزینه می کنید.
  5. لوازم روی سپر: یک سری لوازم مانند چراغ مه شکن، چراغ راهنما، توری، و قسمت بکسل روی قطعه وجود دارند اگر هر کدام از این لوازم موقع تصادف شکسته شده‌اند بهتر است همراه سپر آن ها را سفارش دهید با این کار در زمان صرفه جویی می کنید.
  6. بررسی ظاهری : از زمانی که قطعه از کارخانه تولید و کنترل نهایی می شود تا وقتی که به دست مصرف کننده می رسد امکان آسیب رسیدن فیزیکی به آن وجود دارد. زیرا در چند جا انبار و به وسیله های مختلف جا‌به‌جا می شوند. پس به خوبی دقت کنید دارای شکستگی و رنگ پریدگی نباشد.
  7. خارهای سپر : خیلی از سپرها به وسیله تعدادی پایه و خار مخصوص روی خودرو نصب می شوند که تقریبا پیدا کردن آن ها کار آسانی نیست. اگر فروشگاهی که قطعه را از آن تهیه می کنید آن ها را دارد بهتر است محض اطمینان چند عدد از آن ها همراه محصول خریداری نمایید.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از نمونه های سپر ماشین با کیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی خودروی مورد نظر اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.

سپر پرایدسپر پژو 206سپر پژو 405سپر پژو پارس
سپر تندر90سپر تیباسپر دناسپر رانا
سپر ریوسپر سایناسپر سمندسپر کویینگ

 

مجموعه سپران پارس، برترین تولیدکننده و عرضه کننده قطعات پلیمری و سپر خودرو در ایران، آماده پاسخگویی به شما عزیزان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش خرید انواع سپر ماشین نمایندگی مهرخواه با ما تماس بگیرید.

 

 


پشتیبانی و سئو : آوین نت


 

ارسال دیدگاه

Your email address will not be published.