سینی خودرو چیست؟

سینی خودرو چیست؟

سینی فن خودرو یکی از اجزای مهم سیستم خنک کننده است. تبدیل انژی های موجود درموتور خودرو به گرما، باعث شده نیاز به یک سیستم خنک کننده داشته باشیم. وظیفه سیستم خنک کننده موتور این است که گرما را به آب سپس به هوای بیرون انتقال می دهد و از این طریق باعث خنک شدن دمای اتاقک خودرو می شود. متعادل شدن دمای خودرو باعث می شود موتور بهترین عملکرد را داشته باشد.

سینی فن خودرو کمک می کند تا موتور در دمای ثابت کار کند. موتور با سوخت کار می کند و حاصل این سوخت گرمای زیاد است که بیشتر آن از طریق اگزوز خارج می شود. اما مقداری از این سوخت درون خورو باقی می ماند و باعث افزایش دمای موتور می شود پس باید سیستمی کمک کند تا موتور به حالت تعادل برگردد. این سیستم همان سیستم خنک کننده است

اجزای سیستم خنک کننده

اجزای مکانیکی: اجزای مکانیکی شامل واتر پمپ، ترموستات، شلنگ ها، مدار آب، رادیاتور و درب رادیاتور، یونیت فن، سنسور دمای آب، جعبه تقسیم برق، فیوز ها است.

اجزای الکتریکی: اجزای الکتریکی شامل موتور فن ها، رله های فن و دسته سیم مربوط به فن ها می باشد.

قطعات راه اندازی سیستم خنک کننده

1-سنسور دمای آب: این سنسور در پشت سر سیلندر یا در مسیر جریان آب قرار گرفته است. دو نوع سنسور،  سرسبز و سر قهوه ای وجود دارد.

2-کنترل یونیت فن: در سمت چپ پشت چراغ شاسی قرار گرفته و از سنسور سر قهوه ای اندازه دمای آب را دریافت می کند سپس با ارسال منفی به رله ها باعث راه اندازی موتور فن می شود.

3-رله فن: بر روی دیاق سینی جلو خودرو قرار گرفته و با دریافت منفی از یونیت فن و ارسال برق خروجی به موتور فن ها وظیفه خود را انجام می دهد.

4-دو عدد موتور فن: در قسمت پایین دیاق سینی جلو قرار گرفته و پروانه هایی متصل به این دو موتور وجود دارد که با حرکت موتور،  پروانه های متصل به آن ها نیز شروع به کار می کنند.

5-جعبه فیوز کالسکه ای: از سمت داخل بر روی گلگیر سمت راست راننده قرار دارد. پس از باطری وظیفه برق رسانی به تمام نقاطی که به برق مستقیم نیاز دارند را بر عهده دارد.

انواع موتور فن:

دو نوع موتور فن وجود دارد: یک دور و دو دور. موتور فن یک دور، برای چرخاندن پروانه یک حالت دارد و بیشتر در ماشین های مدل قدیم به کار رفته است.ولی موتور فن دو دور که بیشتر در ماشین های جدید به کار رفته شامل دو دور تند و کند هست. این نوع موتور بر اساس گرمای موتور و دمای آن کار می کند. به طوری که اگر دمای آب حدود 90 درجه سانتیگراد باشد دور کند و بیشتر از آن دور تند فن فعال می شود.

نحوه عملکرد سیستم فن در خودروهای تولید داخل

1-مدار سری: در این مدار مصرف کننده ها به صورت پشت سر هم قرار گرفته اند که قطع شدن یکی باعث قطعی دیگری می شود. در این مدار شدت جریان ها برابرند ولی ولتاژها جمع بسته می شوند. دور کند سیستم فن به صورت مدار سری می باشد.

2-مدار موازی: در این مدار همانطور که از اسمش پیدا است مدارها به صورت موازی قرار گرفته اند که قطع شدن یکی تاثیری در دیگری ندارد و به صورت کاملا جداگانه قرار گرفته اند. در این مدار برعکس مدار سری شدت جریان ها جمع بسته می شوند ولی ولتاژها برابر هستند. دور تند سیستم فن به صورت مدار موازی می باشد

گیر بکس پراید

وظیفه اصلی گیربکس فراهم کردن یک رانندگی با دورهای مختلف است. ایجاد خرابی در هر یک از بخش ها می تواند باعث خرابی اتومبیل شما و خسارت به گیربکس پراید شود. صرف کردن نیروی بیش از حد برای تکان دادن دسته دنده که با صدا همراه باشد باعث بروز این مشکل می شود. این مشکل یعنی بد جا رفتن دنده ناشی ازتنظیم نبودن کلاچ یا خشک شدن میله بندی اهرم دسته دنده یا زنگ زدگی آن است.

صدای ناشی از گیربکس پراید در خودروهای دست دوم، ناشی از بلبرینگ یا ساییده شدن سطوح چرخ دنده ها می باشد. این صدا در خودروهای نو نیز گاهی اوقات شنیده می شود که این صدا به دلیل طراحی ضعیف است در صورتی که مونتاژ گیربکس صحیح انجام نشده باشد این صدا تولید می شود. دلیل دوم زوزه کشیدن عدم درگیری صحیح سطوح چرخ دنده ها با یکدیگر است.

دو نوع گیربکس داریم یکی گیربکس اتوماتیک و دیگری گیربکس دستی است. در اتوماتیک با توجه به سرعت خودرو، دنده ها به طور خودکار تغییر می کنند و راننده نقشی در عوض کردن دنده ندارد.  ولی درگیربکس دستی، دنده ها توسط راننده تغییر می کنند. گیربکس پراید نیز از نوع گیربکس دستی است.که راننده به طور دستی این عمل را انجام می دهد.

رودری خودرو

رودری خودرو جز لوازم تزییناتی در خودرو است. رودری داخل اتاق خودرو قرار دارد طوری که روی در خودرو نصب می گردد. جنس رودری خودرو از پلاستیک خشک است طوری که در مقابل سرما و گرما توان مقاومت داشته باشد.و از سمت داخل برای درب خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. در نصب رودری خودرو باید به نکاتی توجه کرد که هم زیبایی خودرو حفظ شود و هم از لحاظ اقتصادی برای شما به صرفه باشد. در نصب رودری خودرو باید به نکاتی از جمله؛ شل نبودن رودری، نصب آسان و راحت و هم چنین نداشتن سروصدا دقت کرد.

دیاق خودرو

با افزایش جمعیت و بیشتر شدن خرید ماشین، تصادفات نیز افزایش پیدا کرده است. برای جلوگیری از خسارت زیاد این تصادفات و جلوگیری از تلفات جانی باید در انتخاب خودرو دقت کرد. یکی از قطعاتی که باعث کمتر شدن این خسارت ها می شود دیاق خودرو است. دیاق خودرو به عنوان یکی از اصلی ترین قطعات ماشین است که هنگام تصادفات جلو آسیب های جدی را می گیرد. قیمت دیاق سپر انواع ماشین ها بستگی به جنس دیاق و برند سازنده دارد. که انتخاب این قسمت از خودرو به بهترین شکل می تواند شما را از خیلی از آسیب های جدی در حین تصادفات نگه داری کند

ارسال دیدگاه

Your email address will not be published.